Skip to navigation Skip to main content

Zweden vraagt handelsmerk aan om vergissing reizigers te voorkomen

Beek Zweden
© Mattias Fredriksson/imagebank.sweden.se

Met maar liefst acht plekken wereldwijd die ook “Sweden” heten, zet Zweden een bijzondere stap: het vraagt een handelsmerk aan voor zijn naam. Het Scandinavische land hoopt hiermee reizigers te helpen niet per ongeluk in een andere ‘Sweden’ terecht te komen en vraagt daarbij om internationale steun via een online petitie.

Identiteit Zweden beschermen

In een unieke poging om zijn identiteit te beschermen, heeft Zweden een aanvraag ingediend bij het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO). Deze aanvraag moet het land beschermen tegen geografische duplicaten die nietsvermoedende toeristen in verwarring kunnen brengen. Via een online petitie roept Visit Sweden mensen wereldwijd op om deze aanvraag te steunen en zo te helpen voorkomen dat reizigers op de verkeerde bestemming belanden.

Vergissing van reizigers

Dit initiatief komt na een golf van vergissingen door reizigers, waaronder Nederlandse toeristen en zelfs Liverpool-voetbalfans, die in steden met dezelfde naam als hun beoogde bestemming terechtkwamen – zoals Lille in België in plaats van Lille in Frankrijk. Volgens Visit Sweden blijkt uit onderzoek dat 54% van de Nederlandse reizigers moeite heeft met het uitzoeken van bestemmingen met dezelfde naam, en 11% geeft zelfs toe weleens op de verkeerde locatie te zijn aangekomen. Voor Zweden, dat jaarlijks zo’n 6,4 miljoen geïnteresseerde Nederlandse toeristen aantrekt, kan dit betekenen dat zo’n 777.000 reizigers mogelijk in een andere “Sweden” belanden. 

Compliment

"Het is ergens een compliment dat anderen dezelfde naam willen dragen, maar wij geven de voorkeur aan één uniek Zweden – ons Zweden, het land van meren, eilanden, bossen, en natuurlijk iconisch Scandinavisch design,” aldus Susanne Andersson, CEO van Visit Sweden. “We nodigen iedereen uit om de petitie te tekenen en samen het originele Zweden als dé bestemming te behouden.”

Zweden als merk – een logische stap?

Visit Sweden wil met het handelsmerk bereiken dat de naam “Sweden” overal direct geassocieerd wordt met het authentieke Scandinavische land – het land waar men het noorderlicht kan bewonderen, van de beroemde fika kan genieten, en misschien zelfs een ontmoeting heeft met een eland. Ongeveer 35% van de Zweden steunt dit idee, en wereldwijd is er eveneens animo voor duidelijkere plaatsnamen. Meer dan een derde van de Nederlandse reizigers tussen 33 en 44 jaar steunt het idee van geregistreerde geografische namen om verwarring te voorkomen, wat logisch lijkt gezien de tientallen Dublins, Madrids en Amsterdams die wereldwijd bestaan.

Noorderlicht Zweden
© Göran Strand/imagebank.sweden.se

Hoe herken je het originele Zweden?

Om te voorkomen dat reizigers nog twijfelen of ze in het échte Zweden zijn aangekomen, stelt Visit Sweden een aantal kenmerkende signalen voor, die alleen in het authentieke Zweden te vinden zijn:

  • Blauwe parels in het wild (ja, we bedoelen bosbessen, geen edelstenen!)
  • Kalmte en luxe in de natuur, zonder de overdaad aan glitter
  • Privé-eilandervaringen – Zweden heeft er genoeg!
  • Hotels die zich aanpassen aan acht seizoenen – en ze bestaan echt!
  • Vrijheid om te zwerven in een land dat rijk is aan natuur en unieke mode
Zweden Aanvraag
© Visit Sweden

De oplettende lezer snapt natuurlijk dat het hier om een marketingstunt gaat. Wij vinden het een leuke!

Redactie

Over Redactie

Onze redactie is regelmatig op pad om nieuwe bestemmingen te ontdekken en de leukste tips voor jouw vakantie te verzamelen. Of dat nu binnen of buiten onze landsgrenzen is, de mooiste bestemmingen en leukste activiteiten delen onze bloggers via hun laatste artikelen.