

Het populaire televisieprogramma Wie is de Mol? heeft niet alleen invloed op kijkcijfers, maar ook op de reiskeuzes van Nederlanders. Uit de boekingscijfers van autoverhuurder Sunny Cars blijkt dat het aantal boekingen naar het opnameland van het seizoen aanzienlijk stijgt na afloop van de uitzendingen. Vooral Albanië profiteert van deze trend, waar het aantal autoverhuuraanvragen sinds het seizoen van 2022 maar liefst tien keer zo hoog is geworden.
Albanië: van verborgen parel naar topbestemming
De grote stijging in Albanië begon direct na het Wie is de Mol?-seizoen van 2022. In datzelfde jaar waren er al vier keer zoveel boekingen naar het Balkanland vergeleken met 2021. “We vergelijken hier natuurlijk deels met een coronajaar, dus een grotere stijging is logisch,” vertelt Suzanne Al, woordvoerder van Sunny Cars. “Maar zelfs afgezet tegen het gemiddelde groeide Albanië twee keer zo snel als andere bestemmingen.”
Trend zet door
De trend zette zich door in de daaropvolgende jaren: in 2023 groeide het aantal boekingen naar Albanië met nog eens 300 procent en in 2024 met nog eens 190 procent. Naast de aandacht van Wie is de Mol? zorgde ook TikTok voor een toename in de populariteit van Albanië. Het land wordt steeds vaker genoemd als een betaalbaar en ongerept alternatief voor de bekendere Zuid-Europese bestemmingen.
Zuid-Afrika: anderhalf keer meer boekingen
Het Wie is de Mol?-seizoen van 2023 werd opgenomen in Zuid-Afrika, en ook hier waren de effecten merkbaar. In datzelfde jaar groeide het aantal autohuurboekingen naar Zuid-Afrika met anderhalf keer meer ten opzichte van het voorgaande jaar.
Volgens Al was deze groei boven het gemiddelde, aangezien de totale groei in boekingen bij Sunny Cars in 2023 uitkwam op 35 procent. “Zuid-Afrika stond al langer op de radar van reizigers, maar Wie is de Mol? heeft zeker bijgedragen aan de toename in populariteit,” aldus Al.
Mexico: vertraagde groei in boekingen
Het Wie is de Mol?-seizoen van 2024 vond plaats in Mexico, maar hier liet de stijging in boekingen langer op zich wachten. Pas in de afgelopen drie maanden werd een groei van 30 procent ten opzichte van 2024 waargenomen.
De verklaring hiervoor ligt volgens Al bij de aard van de bestemming: “Voor verre reizen, zoals naar Mexico, geldt vaak een langere planningsperiode. Mensen boeken eerder een vakantie naar een Europese bestemming spontaan, terwijl een intercontinentale reis meestal verder vooruit wordt gepland. Daardoor zien we een vertraagd effect.”

Verwachte stijging naar Cambodja, maar zonder autohuur
Het huidige Wie is de Mol?-seizoen speelt zich af in Cambodja, en met de finale in zicht wordt een groei in boekingen naar dit land verwacht. Toch zal dit niet zichtbaar zijn in de autoverhuurstatistieken van Sunny Cars. “We verhuren hier geen auto’s, omdat autorijden voor toeristen sterk wordt afgeraden,” legt Al uit. “Een Cambodjaans rijbewijs is verplicht en de infrastructuur is op veel plekken slecht. Daarom wordt toeristen aangeraden om een auto met chauffeur te huren.”
Van televisie naar vakantieboekingen
De cijfers van Sunny Cars laten zien hoe groot de invloed van populaire tv-programma’s op reistrends kan zijn. Albanië heeft zich ontpopt tot een onverwachte favoriet onder Nederlandse reizigers, Zuid-Afrika blijft een gewilde bestemming, en Mexico laat een geleidelijke toename in populariteit zien. Met Cambodja als nieuwe reissensatie is de kans groot dat Wie is de Mol? opnieuw een effect zal hebben op de vakantiekeuzes van Nederlanders. Welke bestemming zal volgend jaar in de spotlights staan? 🌍✈️