Recent onderzoek door DPG Media en Panel Inzicht onthult een significante verschuiving in het vakantiegedrag van Nederlanders. Men plant niet alleen verder vooruit, maar kiest ook vaker voor langere vakanties. In 2023 oriënteerde bijna 40% van de Nederlandse vakantiegangers zich zeven tot twaalf maanden voor hun vakantie, een aanzienlijke stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. Tevens ging 81% van de Nederlanders in 2023 voor minstens vijf nachten op vakantie, vergeleken met 60% in 2022.
Gezinnen boeken steeds eerder
Het onderzoek toont aan dat de meerderheid van de Nederlanders zich een half jaar van tevoren oriënteert op hun zomervakantie, met 24% die twee tot drie maanden voor vertrek boekt. Opvallend is dat gezinnen zich vaak al langer dan zes maanden van tevoren oriënteren, met een groeiende trend om eerder te boeken.
Vaker op vakantie
Een andere interessante ontwikkeling is dat Nederlanders in 2023 bijna twee keer zo vaak zowel in de zomer als in de winter op vakantie gingen voor langere periodes. Voor 2024 wordt verwacht dat de zomervakantie nog populairder wordt, met 55% van de Nederlanders die een lange zomervakantie plannen, vergeleken met 50% in het voorgaande jaar.
Steeds mobieler boekgedrag
Wat betreft de oriëntatie- en boekingsmethoden, blijkt dat 63% van de Nederlanders niet zonder hun smartphone of tablet kan. Websites van reisorganisaties zijn de meest populaire bron voor inspiratie (51%), gevolgd door online zoekmachines (40%) en aanbevelingen van vrienden of familie (30%). Een opmerkelijke 68% van de Nederlanders werd geïnspireerd door bestemmingen die ze in de media zagen.
Minder kritisch op prijs
Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media, benadrukt de sterke behoefte aan vakanties: "De behoefte aan vakantie is blijkbaar heel groot. Zo groot, dat consumenten ondanks de inflatie zelfs minder kritisch op de prijs zijn, anders dan je zou verwachten." Dit nieuwe patroon van vroegtijdige planning en frequentere vakanties suggereert een groeiende reislust onder de Nederlandse bevolking, ondanks economische uitdagingen.
Boekingen terug op oud niveau
Eerder deze week schreven we al over een onderzoek van Zoover, dat ook de reislust van de Nederlanders bevestigt. Uit dat onderzoek kwam dat het aantal vakantieboekingen weer op het niveau van voor corona ligt.